Trzy technologie, które zdefiniują przyszłość podróży
Trzy technologie, które zdefiniują przyszłość podróży

Trzy technologie, które zdefiniują przyszłość podróży

Opublikowany

Zaledwie 100 lat temu niewiele osób mogło pozwolić sobie na podróżowanie dla przyjemności. Rozwój technologii i upowszechnienie tanich i szybkich środków transportu sprawiły, że nawet zagraniczne wyjazdy przestały być elitarne. Kolejnym krokiem był rozwój internetu i dostępność wyszukiwarek lotów. Nie wychodząc z domu, dosłownie za kilkadziesiąt złotych, możemy kupić bilety do wielu europejskich miast. Jaka będzie kolejna rewolucja technologiczna w podróżowaniu? Czym zaskoczy nas turystyka przyszłości?

Eksperci Sabre, jednej z największych firm dostarczających rozwiązania IT dla turystyki, wskazali trzy najważniejsze trendy technologiczne, które będą zmieniały turystykę w najbliższym roku. W opublikowanym w kwietniu raporcie Sabre Labs 2018 Emerging Technology podkreślili rolę automatyzacji, autentyczności oraz technologii blockchain.

Coraz częściej ludzie zaczynają rozumieć, że biznes związany z podróżami to naprawdę biznes technologiczny. Nawet najprostsza podróż generuje ogromne ilości danych. Gromadzenie, indeksowanie oraz ich zrozumienie i wykorzystanie - jest tym, co napędza prawdziwe innowacje w całym ekosystemie podróży. Niezależnie czy mówimy o sztucznej inteligencji, uczeniu maszynowym, czy blockchainie  - technika zmieni sposób podróżowania.

- powiedział Wojciech Gworek, Wiceprezes ds. Platformy Technologicznej Sabre.

Automatyzacja

Automatyzacja nie jest nową koncepcją. W przypadku rezerwacji biletów lotniczych proces ten rozpoczął się bardzo wcześnie i był pionierski. Potrzeba usprawnienia zakupu biletów spowodowała powstanie partnerstwa między IBM i American Airlines. W roku 1965 zautomatyzowany system SABRE (Semi-Automated Business Research Environment) mógł przetworzyć nową rezerwację w ciągu kilku sekund. Wcześniej zajmowało to 90 minut.

Postępy sztucznej inteligencji i uczenia maszynowego oferują możliwość zmian w sposobie, w jaki funkcjonujemy w środowisku cyfrowym. Świadomość i zdolności poznawcze maszyn przynoszą różnorodność możliwości dla branży turystycznej. Zapewnią one nowe narzędzia do planowania i zarządzania podróżami, ale także takie, które pozwolą lepiej dopasować ofertę do potrzeb i wymagań indywidualnych podróżnych.

Cyfrowi asystenci, jak Siri, Alexa, Asystent Google, Cortana i Bixby, rozwijają się w zakresie integracji i funkcjonalności, podobnie jak chatboty oparte na technologiach konwersacyjnych. Własnego chatbota do obsługi podróżnych stworzyło także Sabre. Potrafi on dopilnować rezerwacji, zmiany terminu czy odwołania lotu. Może także podać szczegółowe informacje o rezerwacji, informować o opóźnieniach, przypominać o wymeldowaniu z hotelu, a także sugerować atrakcje w miejscu pobytu.
Innym interesującym przykładem zastosowania sztucznej inteligencji i automatyzacji jest aplikacja Google Trips. Wykorzystuje ona dane o lokalizacji podróżnych i kluczowych punktach zainteresowania do generowania propozycji tras zwiedzania w poszczególnych miastach.

Autentyczność

Podróżujący w celach wypoczynkowych poszukują miejsc i atrakcji, które są w stanie zapewnić im autentyczne, niepowtarzalne doświadczenia. Również w tym przypadku technologia ma swoją rolę do odegrania.

W 1969 r. John Lennon i Yoko Ono przeprowadzili w hotelu Fairmont Queen Elizabeth w Montrealu protest "Bed-in-for-Peace". Dzisiaj nocując w ich pokoju możemy poczuć się jakbyśmy byli wtedy na miejscu. Goście dostają do dyspozycji zestaw gogli do wirtualnej rzeczywistości. Odtwarza on całe wydarzenie z 1969 roku, wraz ze wszystkimi szczegółami - od pokojówek, aż do reporterów szturmujących drzwi.

Wirtualna i rozszerzona rzeczywistość ma do odegrania ważną rolę w demokratyzacji rzadkich i ekskluzywnych doświadczeń. Niezależnie od tego, czy jest to miejsce w pierwszym rzędzie na imprezie sportowej lub kulturalnej, czy podróż na krańce Ziemi. Bardzo niewiele osób jest w stanie podróżować na Antarktydę lub odbyć podróż helikopterem wewnątrz czynnego wulkanu. Dzięki VR jest to możliwe, a jednocześnie bardzo tanie.

Blockchain

Temat blockchain był w ostatnim czasie zdominowany w mediach przez kryptowaluty, co przysłoniło inne, równie ciekawe i wartościowe zastosowania tej technologii. Eksperci Sabre zakładają jednak, że dyskusja o blockchain przeniesie się w stronę regulacji oraz rzeczywistych wdrożeń w praktycznie każdej branży.

Technologia ta jest innowacyjna i ważna, ze względu na:
- brak możliwości kopiowania zapisanych wartości - mogą one jedynie zmieniać właściciela,
- wspólny, otwarty nadzór nad dokumentacją transakcji i zapisanych danych,
- trwałość zapisu - podczas każdej transakcji i przeniesieniu wartości następuje jej zapis, przez co jej cofnięcie jest praktycznie niemożliwe.

Wykorzystanie tych możliwości może pozwolić na przykład na stworzenie bardzo bezpiecznego systemu przechowującego nasze dane biometryczne. Wyeliminowałby on konieczność posiadania dokumentu osobistego czy paszportu podczas podróży - tożsamość byłaby weryfikowana automatycznie na podstawie zgromadzonych danych.

Analizując zastosowania blockchain musimy mieć jednak na uwadze, że ze wszystkich trzech trendów przedstawionych w raporcie, blockchain jest najmłodszą technologią. Minie jeszcze wiele lat, zanim dostosujemy go w pełni do naszych wymagań i nauczymy się go w pełni wykorzystywać.

Turystyka przyszłości

Jak w takim razie będzie wyglądać turystyka w przyszłości? Biura podróży i linie lotnicze będą oferowały produkty w pełni dostosowane do naszych preferencji, analizując dotychczasowe podróże i wybory. Najodleglejsze zakątki Ziemi odwiedzimy relaksując się na kanapie po pracy. A gdy wyruszymy w prawdziwą podróż nie będziemy martwić się o dokumenty czy ubezpieczenie.

Sabre Labs to zespół innowacyjny Sabre, którego celem jest zbadanie, w jaki sposób nowe możliwości wpłyną na podróż w ciągu następnej dekady. Pełny raport 2018 Emerging Technology jest dostępny do pobrania na stronie internetowej Sabre.

Kopiuj tekst

Udostępnij

Powiązane artykuły
Czy polskie firmy są zaangażowane społecznie? Najnowszy raport Forum Odpowiedzialnego Biznesu

temu

W najnowszym Raporcie “Odpowiedzialny biznes w Polsce. Dobre praktyki” znalazło się 1190 dobrych praktyk biznesu z zakresu społecznej odpowiedzialności i zrównoważonego rozwoju. To ponad 300 praktyk więcej niż w ubiegłorocznym raporcie i kolejny rekord w 16-letniej historii publikacji. Społeczna odpowiedzialność biznesu rozwija się w Polsce co najmniej od kilkunastu lat. Stoi za tym nie tylko moda, ale także oddolna inicjatywa samych pracowników i chęć pomagania innym.
Krakowskie firmy w najnowszym raporcie “Odpowiedzialny biznes w Polsce. Dobre praktyki”

temu

W najnowszym Raporcie “Odpowiedzialny biznes w Polsce. Dobre praktyki” znalazło się 1190 dobrych praktyk biznesu z zakresu społecznej odpowiedzialności i zrównoważonego rozwoju. To ponad 300 praktyk więcej niż w ubiegłorocznym raporcie i kolejny rekord w 16-letniej historii publikacji. Społeczna odpowiedzialność biznesu od kilku lat intensywnie rozwija się w Polsce. Stoi za tym nie tylko moda, ale także oddolna inicjatywa samych pracowników i chęć pomagania innym.
Globalna turystyka rośnie szybciej niż PKB na świecie. Jaką rolę odegrają w niej nowe technologie?

temu

Branża turystyczna w 2017 roku rozwijała się szybciej niż w poprzednich latach, a perspektywy na kolejny rok są równie optymistyczne. Wszystko wskazuje na to, że podróżni nie czują się zagrożeni i częściej wyjeżdżają na wakacje. To niektóre z wniosków z raportu ITB.Rapor
80 tys. złotych trafiło do małopolskich fundacji i organizacji pozarządowych

temu

Niemal każda z dużych krakowskich firm prowadzi na szeroką skalę własne akcje charytatywne i działania z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu, czyli CSR (Corporate Social Responsibility). Jedną z przyczyn jest oczywiście chęć budowania pozytywnego wizerunku firmy. Jednak w przypadku dużych korporacji CSR jest normą, więc żadna z nich się nie wyróżnia na tym tle. Dużo ciekawszą przyczyną jest oddolna inicjatywa. Coraz częściej organizatorami i pomysłodawcami są sami pracownicy.

XPG SPECTRIX D41 – pamięć RAM DDR4 z taktowaniem 5000 MHz od ADATA

ADATA wprowadziła do swojej oferty moduły RAM dedykowane overclockerom i modderom – model SPEXTRIX D41. Nowe pamięci łączą najwyższą wydajność z efektownym podświetleniem RGB LED.