W lipcu tego roku YouTube w Polsce zanotował 18,55 mln użytkowników[1]. Obecnie w naszym kraju przeszło 100 kanałów posiada ponad milion subskrybentów[2]. To pokazuje, że YouTuberem może zostać niemal każdy, a jeśli będzie tworzył atrakcyjne treści, to bez problemu znajdzie swoich odbiorców. Niezbędny do tego typu działań, oprócz dobrego pomysłu na content, jest odpowiedni sprzęt, który pozwoli na produkcję materiałów w wysokiej jakości.
YouTube jest obecnie najpopularniejszym serwisem wideo w Polsce. Według badania Gemius/PBI, w lipcu tego roku odwiedziło go aż 68,6% wszystkich internautów, czyli 18,55 mln użytkowników. Jeszcze bardziej imponująca jest liczba wyświetleń filmów, która w tamtym okresie przekroczyła 940 mln[3]. Nie powinien dziwić fakt, że znaczną część wyświetleń wygenerowały materiały najpopularniejszych twórców internetowych. Zaliczają się do nich m.in. Karol ”Blowek” Gązwa, Stuart “Stuu” Burton, Karol “Friz” Wiśniewski czy Remigiusz “reZigiusz” Wierzgoń. Wymienieni influencerzy łącznie mają powyżej 15 mln subskrypcji oraz przeszło 4 mld wyświetleń[4]. Warto dodać, że w naszym kraju więcej niż 100 kanałów w popularnym serwisie z filmami posiada ponad milion subskrybentów[5]. Pozostałe kilkaset zgromadziło minimum 100 tys. stałych widzów[6]. To pokazuje, że odbiorców contentu wideo w Polsce zdecydowanie nie brakuje.
Bycie popularnym twórcą internetowym wiąże się nie tylko z ogromną popularnością, ale także z nakładem pracy i odpowiedzialnością za swoich widzów. W większości przypadków gwiazdy internetu przygotowywanie treści wideo traktują jak pełnoetatową pracę, która oprócz sławy może przynieść korzyści finansowe. Według różnych danych szacuje się, że w Polsce możliwe jest otrzymanie ok. 1,5-4,5 zł za każde 1000 wyświetleń filmu w serwisie YouTube, w zależności od rodzaju kanału, prezentowanych treści oraz popularności. W przypadku najbardziej zanych twórców zarobki mogą zatem sięgać kilkudziesięciu, a nawet kilkuset tysięcy złotych miesięcznie. Do tego dochodzą środki ze współprac reklamowych. Według badania przeprowadzonego przez agencję GetHero oraz portal APYnews, w 2017 roku polscy YouTuberzy zarabiali średnio od 1,5 tys. do prawie 30 tys. zł za jednorazową współpracę komercyjną z marką, a niektóre z nich były wyceniane nawet na ponad 100 tys. Średnio twórca działający w tym serwisie zarabiał ponad 9 tys. zł miesięcznie. Warto wspomnieć, że od tamtego czasu wiele się zmieniło.
Obserwując najpopularniejszych YouTuberów na świecie oraz w Polsce, można dojść do wniosku, że jednym z najważniejszych elementów działalności na tej platformie jest ciekawy i jasno sprecyzowany content. To właśnie on przyciąga widzów i generuje wyświetlenia, które są o wiele cenniejsze niż same subskrypcje. Potwierdziły to pierwsze tygodnie obowiązywania obostrzeń związanych z epidemią koronawirusa w Polsce. Według analiz agencji GetHero, w dniach od 16 do 22 marca (czyli tuż po ogłoszeniu decyzji rządu o odwołaniu zajęć w placówkach oświatowych) liczba wyświetleń na kanałach ponad 100 polskich twórców wzrosła o 30%, natomiast łączny czas oglądania ich treści wydłużył się o 17 procent względem okresu od 6 do 12 stycznia (czyli przed feriami zimowymi). Wyniki badania Gemius/PBI pokazują natomiast, że w lipcu tego roku polscy użytkownicy spędzali w serwisie średnio 14 minut i 11 sekund[7]. Podobną długość mają materiały najpopularniejszych twórców na YouTube. Karol “Friz” Wiśniewski zdobył swoją popularność publikując kilkunastominutowe vlogi, pokazujące codzienne życie jego ekipy, pełne różnych wyzwań i śmiesznych sytuacji. To pokazuje, jak ważny jest odpowiedni pomysł na content i konsekwencja w jego realizacji. Kolejnym ciekawym przykładem jest Karol “Blowek” Gązwa, któremu obecnie największą widownię przysparza testowanie popularnych lifehacków z TikToka. Twórcy doskonale znają trendy oraz swoich widzów, a także wiedzą, jakie materiały ich interesują. Nie chcą zmieniać swoich treści, ponieważ może to wpłynąć na utratę fanów. Często współpracując z markami, sami proponują więc sposób promocji, dopasowany do wszystkich tych czynników.
Tworzenie spójnych treści, odpowiadających osobowości twórcy oraz wpisujących się w potrzeby odbiorców to tylko jeden krok w drodze do sukcesu. Mimo że wideo można dziś kręcić telefonem komórkowym, to warto zainwestować w lepszy sprzęt, który umożliwi nagrywanie materiałów w najwyżej jakości. To inwestycja, która w przyszłości może zwrócić się z nawiązką. Na rynku dostępnych jest wiele kamer oraz aparatów z różnych półek cenowych. To drugie rozwiązanie będzie bardzo dobre przede wszystkim dla osób planujących nagrywanie statycznych ujęć, skupiających uwagę na człowieku lub jakimś przedmiocie. Dzięki aparatom możliwe będzie uzyskanie dokładnych kadrów o niskiej głębi ostrości, umożliwiającej wyostrzenie pojedynczego obiektu.
Olympus OM-D E-M5 Mark III + M.ZUIKO DIGITAL EZ-M1442-2 R + LS-P1
Poza odpowiednią jakością obrazu i dźwięku, którą gwarantują nowoczesne urządzenia, niezwykle cenne mogą okazać się również ich niektóre cechy fizyczne. W przypadku aparatu dużym plusem może być wytrzymała konstrukcja, uszczelniana obudowa oraz idąca za tym odporność na pył, zachlapania i mróz. Dzięki temu urządzenie może być wykorzystywane w różnych warunkach pogodowych. Tego typu sprzęt powinien bez problemu poradzić sobie chociażby z drobnymi zachlapaniami. W przypadku wagi zalety znów są po stronie aparatów bezlusterkowych, które są znacznie lżejsze i mniejsze niż przeciętne lustrzanki. Wiele bezlusterkowców waży poniżej pół kilograma, natomiast szerokość niektórych modeli wynosi zaledwie 12,5 centymetra. Takie urządzenie bez problemu można zabrać ze sobą wszędzie, ponieważ zmieści się nawet do kieszeni. To dodatkowo zwiększa uniwersalność i możliwości jego wykorzystania.
Olympus OM-D E-M5 Mark III + LS-P4
Posiadając odpowiedni sprzęt do nagrywania, można zastanowić się nad kolejnymi gadżetami, które mogą ułatwić przygotowywanie treści początkującemu twórcy. Mowa tutaj m.in o takich dodatkach, jak tło w jednolitym kolorze (tzw. greenscreen), które przyda się na etapie postprodukcji, czy statyw, pozwalający ustabilizować obraz w czasie samodzielnego nagrywania filmów. Przydatne mogą okazać się także lampy studyjne, które doświetlą ujęcia nagrywane w pomieszczeniach, eliminując w ten sposób zbędne cienie, czy też lepiej podkreślając detale. Wspomniane gadżety można kupić już za kilkaset złotych. Nieco bardziej wymyślnym akcesorium będzie natomiast gimbal, który umożliwi kręcenie płynnych ujęć, zbliżonych do tych z profesjonalnych filmów. Planując zakup aparatu, rejestratora dźwięku, obiektywu oraz dodatkowych akcesoriów warto pamiętać, że o karierze początkującego YouTubera decyduje nie tylko dobry sprzęt, ale także samodyscyplina, dobry pomysł oraz odpowiedni content, dostosowany do potrzeb odbiorców.
[1] Źródło: https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/youtube-dominuje-wsrod-serwisow-wideo-cda-vimeo-i-zaq2-mocno-w-dol-top10
[2] Źródło: https://socialblade.com/youtube/top/country/pl/mostsubscribed
[3] Źródło: https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/youtube-dominuje-wsrod-serwisow-wideo-cda-vimeo-i-zaq2-mocno-w-dol-top10
[4] Źródło: https://socialblade.com/youtube/top/country/pl/mostsubscribed
[5] Źródło: https://socialblade.com/youtube/top/country/pl/mostsubscribed
[6] Źródło: https://ddob.com/ranking/youtube/page/31
[7] Źródło: https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/youtube-dominuje-wsrod-serwisow-wideo-cda-vimeo-i-zaq2-mocno-w-dol-top10