W kwietniu przyszłego roku zacznie obowiązywać dyrektywa unijna dotycząca sprzętu RTV i AGD. Chodzi o tzw. prawo do naprawy, które zobowiązuje producentów m.in. do sprzedawania trwałych produktów, łatwych do naprawy przy użyciu powszechnie dostępnych narzędzi. To prokonsumenckie rozwiązanie może okazać się dużym wyzwaniem dla producentów, zabierając im czas i generując dodatkowe koszty. Tu z pomocą przychodzą serwisy, które już teraz są gotowe na nadchodzące zmiany.
Globalny problem elektrośmieci
W naszych codziennych działaniach dążymy do ograniczenia produkcji elektrośmieci. Zamiast wymieniać całe komponenty, przeprowadzamy zaawansowane naprawy. Często też odnawiamy produkty (tzw. refurbishment). Chcemy w ten sposób dać im drugie życie. Powstałe odpady utylizujemy zgodnie z wymogami prawa, takimi jak np. dyrektywa WEEE[2]
– tłumaczy Mariusz Ryło.
Nowe obowiązki producentów elektroniki
Prokonsumenckie rozwiązanie
Nowe wyzwania dla producentów
Szybkość dostarczenia asortymentu może znacznie wpłynąć na całkowity koszt naprawy. Ponadto, ze wzrostem wydatków może wiązać się posiadanie w różnych lokalizacjach wielu magazynów wyposażonych w części zamienne. Ich obsługa oraz utrzymanie generuje dodatkowe koszty. Jeśli dodamy do tego stawiane przez prawo wymagania dotyczące zapewnienia łatwości w dostępie do zakupu części zamiennych i akcesoriów w postaci np. e-shopu (jeżeli ktoś do tej pory go nie posiada) oraz udostępnianie niezbędnych instrukcji i dokumentacji technicznych, to robi się z tego spory i kosztowny projekt dla producentów
- ocenia.
W związku z globalizacją produkcji, podzespoły jako towary handlowe mogą pochodzić z krajów spoza Unii Europejskiej, które mogą różnić się od państw europejskich pod względem przepisów prawno-księgowych. Klasycznym przykładem jest tutaj kwestia VAT i możliwości jego odliczenia. Przy transakcjach transgranicznych, gdzie dochodzi jeszcze kwestia dłuższych czasów dostawy, pojawia się problem z odliczaniem podatku VAT. Chodzi o sytuacje, w których części zamienne, sprzedawane partnerom serwisowym, jeszcze nie dotarły do odbiorcy lub są w tranzycie. W takich i podobnych przypadkach zderzenie się odbiorców tych produktów z regulacjami prawnymi może spowodować wiele nieporozumień, które będzie trzeba długo wyjaśniać. Nierzadko są to bowiem małe firmy wykonujące naprawy, nieświadome pewnych zawiłości w zakresie przepisów księgowych
- zauważa.
Serwisy ważnym partnerem
Dzięki prowadzeniu działalności na obszarze całej Unii Europejskiej, nasze lokalizacje spełniają warunki potrzebne do efektywnego zarządzania łańcuchem dostaw części i podzespołów do urządzeń. Atrakcyjne umowy z partnerami logistycznymi umożliwiają nam szybką i niedrogą dostawę na terenie Europy. Doświadczenie i opanowanie procedur pozwala nam natomiast na obsługę dostaw spoza wspólnotowego obszaru celnego i wprowadzenie ich na obszar całej wspólnoty. Posiadając oddziały w formie bytów prawnych w kilku krajach, Fixit jest też gotowy na obsługę klientów zgodnie z istniejącymi przepisami lokalnymi. Już teraz serwisy, takie jak nasz, są w wielu kwestiach niezastąpionym partnerem dla producentów elektroniki. W związku z wprowadzeniem nowego unijnego prawa do naprawy nasza współpraca może jeszcze bardziej się zacieśnić
- prognozuje Mariusz Ryło.
[1] „The Global E-waste Monitor 2020: Quantities, flows and the circular economy potential”. United Nations University (UNU), United Nations Institute of Training and Research (UNITAR), International Telecommunication Union (ITU), International Solid Waste Association (ISWA). Źródło: https://www.itu.int/en/ITU-D/Environment/Documents/Toolbox/GEM_2020_def.pdf
Dyrektywa 2002/96/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 27 stycznia 2003 r. w sprawie zużytego sprzętu elektrotechnicznego i elektronicznego. Źródło: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/?uri=celex%3A32002L0096