Producenci laptopów oferują sprzęt do użytku domowego oraz rozwiązania przeznaczone dla biznesu. Taki podział istnieje w zasadzie od początku ery komputerów osobistych. Sprawdzamy, czy to tylko proste działanie marketingowe, czy może jednak uzasadniony zabieg.
Według producentów każda z tych grup użytkowników ma zupełnie inne potrzeby i stanowi oddzielny segment rynku. Dlatego w każdym sklepie z elektroniką znajdziemy dziesiątki komputerów, które w nazewnictwie producentów określane są albo jako konsumenckie, albo jako biznesowe.
Czy taki podział ma jeszcze sens? Niektóre firmy połączyły obie linie produktowe lub podjęły decyzję o likwidacji tego podziału. A użytkownicy? Myśląc o sprzęcie dla firm, nadal wymieniają nazwy takie jak Lenovo, HP lub Dell. Sprawdzamy co tak naprawdę sprawia, że komputer zaliczany jest do klasy konsumenckiej lub biznesowej.
Jakość wykonania
Obudowy laptopów domowych są przeważnie wykonane ze zwykłego plastiku, który nie zapewnia odpowiedniej ochrony poszczególnym elementom komputera. W najtańszych modelach plastikowe są nie tylko elementy obudowy górnej i dolnej, ale również zawiasy. W efekcie sprzęt okazuje się mało odporny nawet na najdrobniejsze uszkodzenia mechaniczne.
Zupełnie inaczej wygląda to w przypadku modeli biznesowych - są one dużo bardziej solidne zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz. Obudowy laptopów przeznaczonych dla segmentu biznesowego są wykonanie przeważnie z trwałych materiałów, na przykład aluminium, stopu magnezu lub włókien węglowych i szklanych.
„Laptopy konsumenckie, ze względu na dużą ilość plastikowych elementów, częściej ulegają usterkom na skutek upadków” – powiedział Piotr Pachota z serwisu GoRepair.pl. „Ponadto ich naprawa jest często trudniejsza, a w niektórych przypadkach nawet nieopłacalna” – dodał.
Podzespoły
W przypadku podzespołów stosowany jest sprytny zabieg - modele konsumenckie mają wydajny procesor, pojemny dysk (niekoniecznie SSD) oraz dużo pamięci. Są to elementy, na które uwagę zwraca najwięcej klientów. Tymczasem reszta – płyta główna, karta graficzna czy bateria, są gorszej jakości, co ma niestety negatywny wpływ na ogólną wydajność komputera.
Laptopy biznesowe prezentują zupełnie inny standard. Tutaj wszystkie elementy muszą być najwyższej jakości: szybki nośnik danych, pojemna i wydajna bateria, solidna płyta główna czy chociażby matowa matryca ekranu. Najsłabszym elementem mogą okazać się za to głośniki, ponieważ jakość dźwięku w komputerze biznesowym jest mniej istotna niż wysoka wydajność.
Dodatkowe wyposażenie
Podział na dwie grupy produktowe sprawił, że poszczególne serie laptopów różnią się między sobą także elementami dodatkowego wyposażenia. W modelach konsumenckich znajdziemy dotykowe ekrany, zaawansowane systemy głośników, podświetlenie i odczepiane klawiatury, czy nawet możliwość pracy w trybie tabletu.
Z kolei modele biznesowe są wyposażane w skuteczniejsze systemy zabezpieczeń (np. czytnik odcisku palca), wbudowane modemy do Internetu mobilnego oraz stacje dokujące i replikatory portów. Wszystkie złącza występują w swoich standardowych wersjach, aby użytkownik nie był zmuszony do stosowania jakichkolwiek przejściówek.
Cena
Wyższa cena laptopów biznesowych nie wynika tylko z faktu wyższej jakości wykonania oraz zastosowania lepszych podzespołów. Wpływ na to mają także korzystniejsze warunki gwarancji i samego serwisowania – popularna jest na przykład gwarancja w systemie „Next Business Day”, która gwarantuje naprawę sprzętu następnego dnia roboczego od momentu zgłoszenia usterki.
Jaki model wybrać?
Użytkownik, który używa laptopa do przeglądania internetu w domu lub sporadycznego grania w gry, powinien zdecydowanie wybrać model multimedialny, przeznaczony do użytku typowo konsumenckiego. Natomiast taki, który częściej wykorzystuje sprzęt w podróży, używa go przede wszystkim do pracy i jest gotowy zapłacić więcej w zamian za wyższą jakość – powinien zastanowić się nad laptopem biznesowym. Obecnie rynek oferuje mnóstwo urządzeń, dostępnych w różnych konfiguracjach, dlatego bardzo ważne jest podjęcie decyzji o wyborze laptopa w odpowiedniej do potrzeb i wymagań klasie.
Czy taki podział ma jeszcze sens? Niektóre firmy połączyły obie linie produktowe lub podjęły decyzję o likwidacji tego podziału. A użytkownicy? Myśląc o sprzęcie dla firm, nadal wymieniają nazwy takie jak Lenovo, HP lub Dell. Sprawdzamy co tak naprawdę sprawia, że komputer zaliczany jest do klasy konsumenckiej lub biznesowej.
Jakość wykonania
Obudowy laptopów domowych są przeważnie wykonane ze zwykłego plastiku, który nie zapewnia odpowiedniej ochrony poszczególnym elementom komputera. W najtańszych modelach plastikowe są nie tylko elementy obudowy górnej i dolnej, ale również zawiasy. W efekcie sprzęt okazuje się mało odporny nawet na najdrobniejsze uszkodzenia mechaniczne.
Zupełnie inaczej wygląda to w przypadku modeli biznesowych - są one dużo bardziej solidne zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz. Obudowy laptopów przeznaczonych dla segmentu biznesowego są wykonanie przeważnie z trwałych materiałów, na przykład aluminium, stopu magnezu lub włókien węglowych i szklanych.
„Laptopy konsumenckie, ze względu na dużą ilość plastikowych elementów, częściej ulegają usterkom na skutek upadków” – powiedział Piotr Pachota z serwisu GoRepair.pl. „Ponadto ich naprawa jest często trudniejsza, a w niektórych przypadkach nawet nieopłacalna” – dodał.
Podzespoły
W przypadku podzespołów stosowany jest sprytny zabieg - modele konsumenckie mają wydajny procesor, pojemny dysk (niekoniecznie SSD) oraz dużo pamięci. Są to elementy, na które uwagę zwraca najwięcej klientów. Tymczasem reszta – płyta główna, karta graficzna czy bateria, są gorszej jakości, co ma niestety negatywny wpływ na ogólną wydajność komputera.
Laptopy biznesowe prezentują zupełnie inny standard. Tutaj wszystkie elementy muszą być najwyższej jakości: szybki nośnik danych, pojemna i wydajna bateria, solidna płyta główna czy chociażby matowa matryca ekranu. Najsłabszym elementem mogą okazać się za to głośniki, ponieważ jakość dźwięku w komputerze biznesowym jest mniej istotna niż wysoka wydajność.
Dodatkowe wyposażenie
Podział na dwie grupy produktowe sprawił, że poszczególne serie laptopów różnią się między sobą także elementami dodatkowego wyposażenia. W modelach konsumenckich znajdziemy dotykowe ekrany, zaawansowane systemy głośników, podświetlenie i odczepiane klawiatury, czy nawet możliwość pracy w trybie tabletu.
Z kolei modele biznesowe są wyposażane w skuteczniejsze systemy zabezpieczeń (np. czytnik odcisku palca), wbudowane modemy do Internetu mobilnego oraz stacje dokujące i replikatory portów. Wszystkie złącza występują w swoich standardowych wersjach, aby użytkownik nie był zmuszony do stosowania jakichkolwiek przejściówek.
Cena
Wyższa cena laptopów biznesowych nie wynika tylko z faktu wyższej jakości wykonania oraz zastosowania lepszych podzespołów. Wpływ na to mają także korzystniejsze warunki gwarancji i samego serwisowania – popularna jest na przykład gwarancja w systemie „Next Business Day”, która gwarantuje naprawę sprzętu następnego dnia roboczego od momentu zgłoszenia usterki.
Jaki model wybrać?
Użytkownik, który używa laptopa do przeglądania internetu w domu lub sporadycznego grania w gry, powinien zdecydowanie wybrać model multimedialny, przeznaczony do użytku typowo konsumenckiego. Natomiast taki, który częściej wykorzystuje sprzęt w podróży, używa go przede wszystkim do pracy i jest gotowy zapłacić więcej w zamian za wyższą jakość – powinien zastanowić się nad laptopem biznesowym. Obecnie rynek oferuje mnóstwo urządzeń, dostępnych w różnych konfiguracjach, dlatego bardzo ważne jest podjęcie decyzji o wyborze laptopa w odpowiedniej do potrzeb i wymagań klasie.