Znani Polacy biorą udział w ogólnopolskiej akcji antysmogowej „Pierwsza Doba bez Smogu”. Raport Europejskiej Agencji Środowiska (EAA) nie pozostawia złudzeń – co roku z powodu smogu, który jest głównym czynnikiem odpowiedzialnym za przedwczesną śmierć i choroby płuc umiera 46 tys. Polaków - średnio przekroczonych dni w roku jest aż 41.
Smog to problem globalny, a w naszej części świata to Polska i Bułgaria przewodzą niechlubnej stawce najbardziej zanieczyszczonych państw. Ma to niebagatelne znaczenie, bo raport jednoznacznie wskazuje na powiązanie pomiędzy zanieczyszczeniem powietrza a zawałem serca, chorobami układu oddechowego, czy rakiem płuc.
Przestań oddychać!
Ambasadorzy marki, znani Polacy (między innymi Rafał Sonik, Krzysztof Zanussi, czy Magda Gessler) zaproszeni do udziału w akcji wstrzymują oddech, żeby pokazać, że to jest jedyny sposób na uniknięcie wdychania smogu. Jednocześnie jest to nawiązanie do tytułowego celu akcji: zebrania Pierwszej Doby bez Smogu. Jak mówi jeden z ambasadorów akcji – znany youtuber i gamer – Remigiusz "Rezigiusz" Wierzgoń: Jestem ze Śląska i go kocham, ale smog jest problemem, z którym zmagamy się wszędzie. Gdy zostałem zaproszony do udziału w kampanii, to nie wahałem się ani chwili. Jeżeli mogę pomóc innym, to nie trzeba mnie dwa razy zachęcać. Szczególnie, że zagrożenia wynikające z zanieczyszczonego powietrza są poważne. Co mogę powiedzieć więcej? Wstrzymajmy razem oddech!
Rezi nie tylko wstrzymuje, ale zachęca do uczestnictwa w akcji. Może wziąć w niej udział każdy, bo wystarczy nagrać wideo, w którym wstrzymuje się oddech, wstawić go na Instagram i oznaczyć @wstrzymajsmog. Materiał zostanie doliczony do głównego licznika i zamieszczony na stronie www.pierwszadobabezsmogu.pl.
Wrażliwość nie ma wieku
Udział znanych osób, w tym przedstawicieli młodego pokolenia nie powinno budzić niczyjego zdziwienia. Jak tłumaczy Tobiasz Wybraniec, prezes zarządu agencji GetHero: Współcześni twórcy internetowi, youtuberzy, tiktokerzy, czy gamerzy są nie tylko coraz popularniejsi, bo media społecznościowej mają szerszy zasięg, pokazują swoja wrażliwość i są coraz bardziej świadomi społecznie. Influencerzy są jednocześnie wyjątkowo mocno związani ze swoją społecznością, dlatego każde ich działanie ma duże przełożenie na sprawczość - mogą osiągnąć więcej. W przypadku Reziego, to nie pierwszy raz, kiedy wziął udział w akcji prospołecznej, wystarczy przypomnieć zbiórkę charytatywną z 2015 roku na szpital rehabilitacyjny w Jastrzębiu Zdroju, udział w aukcji WOŚP, czy akcja “Czyste Tatry”, w której Remek był ambasadorem.
Należy dodać jeszcze, że finał akcji przypada na 5 grudnia 2018 roku, kiedy w trakcie Szczytu Klimatycznego ONZ (COP24) w Katowicach odbędzie się projekcja 24-godzinnego filmu złożonego ze wstrzymanych oddechów.