Niezawodność i trwałość urządzeń elektronicznych w ogromnym stopniu zależy od tego, w jaki sposób je zaprojektowano. W tworzeniu bardziej bezawaryjnych produktów pomóc może sztuczna inteligencja. Dowodzi tego system rozwijany przez dwie firmy z Polski.
Jak sprawić, aby użytkownicy elektroniki mogli cieszyć się bardziej niezawodnym sprzętem, a producenci oszczędzali na kosztach serwisu? Co zrobić, aby zredukować emisje CO₂ wynikające z konieczności dostarczenia zepsutego urządzenia do punktu napraw? Z pomocą przychodzi sztuczna inteligencja, dzięki której dane płynące z serwisów mogą bezpośrednio wpływać na pracę projektantów urządzeń.
Przykładem niech będzie AI Circularity Radar, czyli polska technologia AI rozwijana wspólnie przez firmy FIXIT SA i Sell a Service. System potrafi identyfikować powtarzalne wzorce w danych dostarczanych przez serwis i na ich podstawie tworzyć rekomendacje projektowe. Dotyczące bardziej modułowej konstrukcji lub lepszego wykonania komponentów. Sztuczna inteligencja wykrywa prawidłowości, które umykają nawet doświadczonym inżynierom. Na przykład, jeśli w wielu urządzeniach danego modelu pojawia się problem z gniazdem ładowania, system wskazuje ten element jako punkt krytyczny i sugeruje zmianę konstrukcji obudowy lub wzmocnienie mocowania. W podobny sposób może rekomendować zastosowanie innych materiałów, lepszego rozmieszczenia komponentów lub łatwiejszego dostępu do części narażonych na zużycie.
Przykładem niech będzie AI Circularity Radar, czyli polska technologia AI rozwijana wspólnie przez firmy FIXIT SA i Sell a Service. System potrafi identyfikować powtarzalne wzorce w danych dostarczanych przez serwis i na ich podstawie tworzyć rekomendacje projektowe. Dotyczące bardziej modułowej konstrukcji lub lepszego wykonania komponentów. Sztuczna inteligencja wykrywa prawidłowości, które umykają nawet doświadczonym inżynierom. Na przykład, jeśli w wielu urządzeniach danego modelu pojawia się problem z gniazdem ładowania, system wskazuje ten element jako punkt krytyczny i sugeruje zmianę konstrukcji obudowy lub wzmocnienie mocowania. W podobny sposób może rekomendować zastosowanie innych materiałów, lepszego rozmieszczenia komponentów lub łatwiejszego dostępu do części narażonych na zużycie.

Ale źródłem danych serwisowych nie zawsze są rzeczywiste usterki i fizyczne uszkodzenia.
Z naszych doświadczeń wynika, że średnio 20, a niekiedy nawet 30 proc. reklamacji to przypadki, w których nie stwierdzono żadnych problemów technicznych. Także w takich sytuacjach pomaga nam AI, której algorytmy potrafią działać w myśl zasady “lepiej zapobiegać niż leczyć” i podpowiadają, co zrobić, aby użytkownicy nie angażowali serwisu bez potrzeby. Circularity Radar podpowiada np., jak napisać instrukcję obsługi i jakie informacje umieścić na opakowaniu produktu. Potrafi też tworzyć zalecenia dotyczące konfiguracji sprzętu i poprawki, dzięki którym interfejsy stają bardziej czytelne i intuicyjne w obsłudze - mówi Mariusz Ryło, CEO FIXIT SA.
Mniej usterek - tych prawdziwych lub wynikających np. z niewiedzy - to większe zadowolenie klienta i oszczędności dla serwisów. Dobrze zaprojektowana i trwalsza elektronika zmniejsza także koszty środowiskowe i przyczynia się do ograniczenia śladu węglowego.
Naprawa smartfona generuje ok. 73 kg CO₂e czyli mniej więcej tyle samo, co ogrzewanie przez dwa tygodnie średniej wielkości mieszkania. Zmniejszając każdego roku liczbę nieuzasadnionych zgłoszeń serwisowych o ok. 20 tys. jesteśmy z kolei w stanie zredukować emisje wynikające chociażby z logistyki o 26 ton COe₂ - wylicza Mariusz Ryło.
Z naszych doświadczeń wynika, że średnio 20, a niekiedy nawet 30 proc. reklamacji to przypadki, w których nie stwierdzono żadnych problemów technicznych. Także w takich sytuacjach pomaga nam AI, której algorytmy potrafią działać w myśl zasady “lepiej zapobiegać niż leczyć” i podpowiadają, co zrobić, aby użytkownicy nie angażowali serwisu bez potrzeby. Circularity Radar podpowiada np., jak napisać instrukcję obsługi i jakie informacje umieścić na opakowaniu produktu. Potrafi też tworzyć zalecenia dotyczące konfiguracji sprzętu i poprawki, dzięki którym interfejsy stają bardziej czytelne i intuicyjne w obsłudze - mówi Mariusz Ryło, CEO FIXIT SA.
Mniej usterek - tych prawdziwych lub wynikających np. z niewiedzy - to większe zadowolenie klienta i oszczędności dla serwisów. Dobrze zaprojektowana i trwalsza elektronika zmniejsza także koszty środowiskowe i przyczynia się do ograniczenia śladu węglowego.
Naprawa smartfona generuje ok. 73 kg CO₂e czyli mniej więcej tyle samo, co ogrzewanie przez dwa tygodnie średniej wielkości mieszkania. Zmniejszając każdego roku liczbę nieuzasadnionych zgłoszeń serwisowych o ok. 20 tys. jesteśmy z kolei w stanie zredukować emisje wynikające chociażby z logistyki o 26 ton COe₂ - wylicza Mariusz Ryło.
Jedyni z Polski
Praktyczne możliwości AI Circularity Radar zaprezentowane zostaną podczas Circular Design Forum Summit 2025, będącego częścią Dutch Design Week w Eindhoven. Jest to jedno z największych na świecie wydarzeń poświęconych szeroko pojętemu projektowaniu, a tegoroczna edycja festiwalu odbywa się w dniach 18 - 26 października. FIXIT SA weźmie udział w Forum jako jedyna firma zaproszona z Polski, prezentując swoje rozwiązanie podczas sesji zaplanowanej na 23 października.