Według najnowszego raportu opracowanego przez KPMG[1], aż 79% konsumentów martwi się obecnie o globalną sytuację ekonomiczną. Jednocześnie, wszystkie kraje ujęte w badaniu, w tym roku odnotowały poprawę w kwestii pozytywnych doświadczeń klientów. Niewątpliwie okres pandemii to czas, który dostarcza wielu ciekawych wniosków na temat Customer Experience.
Kontakt z drugim człowiekiem ważny jak nigdy
Bezpieczeństwo personalizacji
Odpowiedzialność rzeczą zmienną
Zewnętrzne firmy zajmujące się opieką serwisową to część dużej machiny rynkowej związanej z nowymi technologiami. Jednak do tej pory były zazwyczaj niejako w cieniu kanałów sprzedaży. W czasie pandemii, kiedy większość dużych sieci została zamknięta z powodu lockdownu, zostaliśmy postawieni na pierwszej linii frontu. To wymusiło na nas jeszcze lepsze dopasowanie się do potrzeb konsumentów i bycie w tych miejscach, gdzie konsumenci oczekiwaliby, że będziemy. Wzrosła chociażby liczba reklamacji składanych bezpośrednio przez konsumentów w serwisie, co odbiło się na większej ilości interakcji na linii klient-serwis. Uważam, że z tego przypadku płynie bardzo ważna lekcja na temat Customer Experience dla każdego biznesu - należy spodziewać się niespodziewanego i być gotowym na to, aby wziąć na siebie dużą odpowiedzialność w każdym momencie
- ocenia CEO FIXIT SA.
Bez odwrotu od wirtualnej rzeczywistości
Konsumenci mają naturalną chęć zobaczenia produktów i poczucia ich na własnej skórze. Marki będą zatem musiały dostarczyć im więcej możliwości cyfrowego obcowania z produktem. Konieczne będą do tego konkretne narzędzia i metody, które przekonają potencjalnego klienta do zakupienia konkretnego produktu lub skorzystania z danej usługi. Firmy będą także musiały jeszcze efektywniej radzić sobie z przetwarzaniem danych. W zależności od branży oznacza to różne wyzwania oraz poszukiwanie ciekawych rozwiązań. O tym, że proces ten już trwa świadczy chociażby przejęcie Segmentu (start-up zajmujący się zarządzaniem strumieniem informacji na temat klientów) przez Twilio (spółka specjalizująca się w przetwarzaniu danych w chmurze) za kwotę 3,2 mld dolarów w październiku tego roku. Wspomniana firma odnotowała wzrost popytu na swoje usługi w czasie pandemii. Zakupiony start-up ma pomóc jej w stworzeniu jeszcze ciekawszej oferty usług. Rynkowa wartość spółki Twilio wynosi obecnie ponad 40 mld dolarów. To najlepszy dowód na to, że od wirtualnej rzeczywistości nie ma już odwrotu.
W naszej firmie już od dawna wykorzystujemy systemy informatyczne do optymalnego, zgodnego z prawem, przetwarzania danych naszych klientów. To pozwala nam chociażby na tworzenie profili grup w celu zapewnienia jeszcze lepszej jakości obsługi. Obecna sytuacja wymusiła natomiast jeszcze wyraźniejszy i nieodwracalny zwrot w kierunku nowych technologii, które mogą pomóc w zarządzaniu Customer Experience. Dla nas jako firmy pracującej w obszarze serwisu i opieki pogwarancyjnej otwiera to nowe możliwości współpracy z producentami. Mam tutaj na myśli chociażby działania w oparciu o technologię rozszerzonej rzeczywistości oraz sztuczną inteligencję
- uważa Mariusz Ryło.
[1] KPMG. Customer experience in the new reality. Global Customer Experience Excellence research 2020: The COVID-19 special edition. Źródło: https://assets.kpmg/content/dam/kpmg/xx/pdf/2020/07/customer-experience-in-the-new-reality.pdf
[2] Sitel Group. COVID-19 Customer Experience Index Pulse Survey. Understanding Brand Loyalty & Consumer Engagement. Źródło: https://f.hubspotusercontent30.net/hubfs/5196934/CX%20Index%202020/COVID-19-CX-Index-Pulse-Survey-Data-Report-Sitel-Group.pdf
[3] KPMG. Customer experience in the new reality. Global Customer Experience Excellence research 2020: The COVID-19 special edition. Źródło: https://assets.kpmg/content/dam/kpmg/xx/pdf/2020/07/customer-experience-in-the-new-reality.pdf
[4] Sitel Group. COVID-19 Customer Experience Index Pulse Survey. Understanding Brand Loyalty & Consumer Engagement. Źródło: https://f.hubspotusercontent30.net/hubfs/5196934/CX%20Index%202020/COVID-19-CX-Index-Pulse-Survey-Data-Report-Sitel-Group.pdf
[5] Eurostat. Imports of laptops at all-time high in April 2020. Źródło: https://ec.europa.eu/eurostat/web/products-eurostat-news/-/DDN-20201023-2
[6] Sitel Group. COVID-19 Customer Experience Index Pulse Survey. Understanding Brand Loyalty & Consumer Engagement. Źródło: https://f.hubspotusercontent30.net/hubfs/5196934/CX%20Index%202020/COVID-19-CX-Index-Pulse-Survey-Data-Report-Sitel-Group.pdf